Forståelse og håndtering av klage- og varslingssaker
Kurset tar for seg korrekt saksbehandling av klage- og varslingssaker i tråd med ny arbeidsmiljølovgivning, og skal gi forståelse for- og kunnskap om håndtering av skarpe konflikter.
Vi gjennomgår følgende emner:
- Avklaring av begreper – trakassering, mobbing, utilbørlig opptreden, konflikt samt uheldig vs. påregnelig atferd eller hendelse
- Roller og ansvar i sakene – arbeidsgiver, leder, ansatt, verneombud, tillitsvalgt og bedriftshelsetjenesten.
- Faser i arbeidet – forebygging av krenkende atferd, håndtering av trakassering, utilbørlig atferd og harde personkonflikter, gjenoppretting av arbeidsmiljøet
- Uformell og formell saksbehandling – søknad, klage og varsel
- Faktaundersøkelse som metode
- Arbeidsmiljølovens nye krav til virksomhetens policy og rutiner – innhold og prosess
Forelesere er Elin Skjellnes og Are Marthinsen. Foreleserne har masterutdanning og lang erfaring innen konflikthåndtering i arbeidslivet, og er sertifiserte Faktaundersøkere.
Vi leverer kurs og tjenester på høyt faglig nivå og har meget gode referanser.