Folkeskikk og uskikk på jobben
– Et kurs i ansvarlig kommunikasjon
Hvordan etablere en god bedriftskultur og forebygge konflikter på arbeidsplassen?
Skal dere investere i ett kurs for å bedre arbeidsmiljøet? Da er dette kurset som virker!
Kursets mål
- Bevisstgjøre på kommunikasjonens betydning for et godt arbeidsmiljø.
- Utvikle et kommunikasjonsmønster hvor baksnakking og sladder er uakseptabel oppførsel.
- Utvikle et kommunikasjonsmønster som forebygger konflikter og fremmer trygghet, trivsel, helse og nærvær.
- Bidra til selvutvikling gjennom egen språkbruk.
Uenighet og konflikt
- Uenighet er normen i arbeidslivet … og samtidig den største kilden til konflikt.
- Det er ikke et mål at alle skal være enige i alt.
- Det er ikke uenigheten som lager konfliktene – men måten man er uenig på.
- Konflikt når både du og jeg vil bestemme.
- Når beslutningen er tatt har ansatte en lojalitets- og resignasjonsplikt.
Gjennomføring
- Vi presenterer 11 (evt. 5) regler for konstruktiv kommunikasjon som gjennomgås en for en.
- Reglene stimulerer til oppriktighet, ivaretar integritet og forebygger råkjør mot enkeltpersoner.
- Arbeidsmåten er en blanding av innledning, samtale deltakerne imellom og øvelser.
- Deltakerne får en individuelt tilpasset oppgave å jobbe videre med frem til oppfølgingsøkten.
- 6-8 uker etter denne dagen gjennomføres en 3-timers oppfølgingsøkt.