KURSET GJØR DEG I STAND TIL Å ANALYSERE KONFLIKTER, KARTLEGGE KONFLIKTKILDENE OG GJENNOMFØRE EFFEKTIV KONFLIKTMEGLING.
- Når skal du ta tak i en sak?
- Konfliktanalyse
- Kartlegging av konfliktkilder
- Behovsanalyse
- Meglingsverktøy og meglingsstiler
- Tillitsreparasjon
- Hva gjør jeg før, underveis og i etterkant?
Kurset gir deg «en kokebok» i praktisk konflikthåndtering.
HMS for ledere
Kurset har fokus på gode eksempler og aktivisering av deltakerne gjennom gruppeoppgaver og diskusjon.
- Arbeidsmiljøloven og Forskrift om internkontroll – Formål og personkrets
- Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter
- Krav til systematisk HMS-arbeide
- Krav til arbeidsmiljøet
Folkeskikk og uskikk på jobben
Hvordan etablere en god bedriftskultur og forebygge konflikter på arbeidsplassen?
Skal dere investere i ett kurs for å bedre arbeidsmiljøet? Da er dette kurset som virker!
Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt
Kurset har som læringsmål at deltakeren skal kunne foreta korrekt saksbehandling av slike saker etter folketrygdloven, arbeidsmiljøloven og forskrift om internkontroll.
Stressmestring
I dette kurset fokuserer vi på menneskelige forskjeller, at vi er forskjellige og håndterer situasjoner forskjellig.
Relasjonsledelse og medarbeiderskap
I dette kurset fokuserer vi på samspillet mellom leder og medarbeider og gir nyttige tips og verktøy for hvordan man gjennom å praktisere relasjonsledelse kan oppnå ønskede resultater.
Forståelse og håndtering av skarpe konflikter, klage- og varslingssaker
KURSET TAR FOR SEG KORREKT HÅNDTERING AV KLAGE OG VARSLINGSSAKER, OG SKAL GI EN FORSTÅELSE FOR- OG KUNNSKAP OM HÅNDTERING AV SKARPE KONFLIKTER
- Avklaring av begreper: trakassering, mobbing, utilbørlig opptreden og uheldig vs påregnelig hendelse, tilstand eller atferd
- Roller og ansvar i behandling av sakene, arbeidsgivers styringsrett
- Juridiske rammebetingelser
- Faser i arbeidet
- Formell og uformell saksbehandling
- Faktaundersøkelse som metode
- Arbeidsmiljølovens krav til virsomhetens policy og rutiner